Thursday, March 12, 2009

SAWAN PENGANTIN

Aku terpaksa letak gamba ini sebab cik anon kata gamba ini lawo..kohkoh

Nak di jdkan cerita, Ahad lepas kami pun pegi la ke kenduri laili. Makan-makan, borak-borak dengan Amy dengan Kak Yang. Ho hoii lama tak jumpa. Masih mcm dulu cuma ukuran badan sket la berbeda.(Sikit ko cakap????????)

Gambar nanti aku upload lain. Banyak gamba. Tapi yg aku nak citer ni pasal Sawan Pengantin. Aku ke sana dengan Cik Anon la kan. Tapi pulang dari sana cik Anon mengadu tak sedap badan. Makin lama makin teruk. Plan kami nak berdating sambil makan-makan (aku masak) esoknya cancel sebab beliau demam. Sakit satu badan. Habis sendi-sendi sakit. Aku duk ingat dia kena denggi. Lalu aku membebel, minum air suam (Saya tak minum la air suam. Lempang kang!!!!!!!!) pastu aku suh dia minum 100 plus.

So semalam, cik Anon cakap maybe dia kena Sawan Pengantin. 45 kali aku tanya dia Sawan Pengantin?????? Jeng jeng jeng. Apa kebenda tu. Katanya petua org tua2, kalau nak hilangkan sawan pengantin ni, kena mandi air rendam baju pengantin. Takpun, sapu bedak pengantin. Kenapa jd mcm tu yer pengantin-pengantin sekelian. Ada hantu ke? Hah sebut pasal hantu, yg aku jd muskel tu bila cik Anon kata dia mimpi hantu, hantu nak dtg kat dia, dia meracau bagai. Aku pun ckp la dia kena sampuk. Hoh!


Lely pulak cakap misteri jugak sebab skrg kan musim hujan. Tapi ahad tu punya la panas tak hengat. Esoknya dari kul 4 pg sampai ke malam hujan tak henti2. Tapi yg ni aku tak der la rasa pape sangat, cuma yg misteri pada aku ialah apa itu SAWAN PENGANTIN. Misteri Nusantara cuba merungkai persoalan ini dalam episod akan datang..kikikiki..

11 comments:

LeLy said...

huduh dn bulat sgguh muko ku...!
brand kamera apo ko guno nih???? wakakakakka.

plg tensen baby yg menangis tuh...x psl2 makcik2 2 suh aku cium budok tuh. kunun bg ilang sawan ...tp haram x ilang.....

adik aku pun demam.....ermm...bile mase plak aku nih mmbela momok ekkk??

Aidahs said...

tapikan.. mungkin kah sebab minuman kat sana.. i mean minum ais di tengahari buta bisa membuatkan kesemua itu menjadi tidak mustahil... i remembered paksu aku.. masa aku kawen dia kena demam camtu and siap takleh kencing... reason is yg aku sebutkan tu la...

OR otherwise... mungkin demam kena carik pengantin (pasang suri gitu).. ekekekeeee

Isis said...

Mana ada huduh. Lawa laaaa..la la la..ekekeke...
yg cium tu satu petua gak, satu lagi mandi air basuh tangan pengantin..mcm2 la..takkan sembuh selagi tak jumpa pengantin. Kwn aku ckp, MUNGKIN ada org nak kenakan korg..tapi Wallahua'lam la..

Aidah,
Aku pun minum air yg sama. Makan makanan yg sama. Tapi aku ok. Err, paksu ko ada meracau2 tak? Ada nampak hantu nak kacau tak?

z.a.i.n.u.r said...

First time aku mendengar sawan pengantin

Lelaki je ke yang kena?

Isis said...

Tak pasti lak berkenaan dengan jantina tapi cik anon tu lelaki la..hehehehe..

teratakcintakita said...

isis...comey lah hang ni.. geram mak nengok.. cubit kang baru taw... ekkekeke

sawan pengatnin... ? mana derrr.. sawan pengantin ..pengantin jer yg kena...

kalau mak andam tu main hembus jampi serampah sampas..mmg ada yg terkena kot... pernah tengok ..mak andam jampi giler nk naik seri.. alih2.. tetamu yg kena..mbik tohh!..

tapi kalau tiap kali gi kenduri majlis gitu..aku mesti kena gak sakit sendi2 tu .. yer lah..makanan kt sana .. minuman kat sana..tkt ahu camner.. ntah..no comment..

tapi yg pasti..tiap2 kali balik kenduri..kejar jamban bagai.. apo nk jawab nyah??

Isis said...

Hihi..thanks kak saki..

Kalau yg kejar jamban tu tak lain tak bukan, sambal2 nya tak cukup masak..ekekekee.

beliau takder lak guna mak andam yg baca2 tu..modern..tapi kak saki tau dok, kwn2 jawa ckp menda ni mmg ada kat org2 jawa je..

teratakcintakita said...

orang jawa mmg ada..
pernah attend majlis nikah javanese ni...

meriah... tapi bila majlis mula..seram sepi skit ...adat kot...
ntahhh...

ala Isis... anggap je la kawan nko tu letih, penat,lenguh & dokrok bagai... ekkekekek

Isis said...

Dah dekat seminggu ni still tak sembuh beliau..kalau tak sehat gak esok, nak g jumpa pengantin..tapi tgk la dulu, kot2 decide nak g spital dulu ke camana ke..he consumed too much ubat already..

teratakcintakita said...

awat jadi sampai seminggu ni.??? iskhh ..takleh jadinya...

risau ada orang bawak dajal ke majlis tu je... nk kenakan tuan rumah ..tapi terkena tetamu..banyak kes gini dh berlaku..

harap kawan isis tu sabar... pergi cepat jumpa sapa2 yg arif pasal ni .. Doc or Bom...
jgn tangguh mangguh

whoever...asalkan kawan isis tu cepat sembuh ..kalo dibiarkan ..kut melarat sampaike part lain ...

Isis said...

Alhamdulillah kak, hari sabtu lepas dia ada jumpa Ustaz..Sekarang semakin pulih..